Meteen naar de inhoud

Plukgeluk in een notendop

Het ontstaan van Plukgeluk

Plukgeluk kreeg 30 jaar geleden reeds vorm toen Dieter na zijn studies filosofie, tuinarchitect werd en zijn eerste bomen plantte op de gronden waar hij als kind opgroeide. 20 jaar later begonnen we de Warme Deeltuin. Een middenweg tussen samentuin en volkstuin. Een onvergetelijke periode! 

Plukgeluk groeide gaandeweg uit tot de favoriete plek voor vriendjes die kwamen spelen of die meehielpen in onze gemeenschappelijke tuin. In 2015 waagden we de sprong en organiseerden we onze allereerste kinderkampen. Het was een overweldigend succes, zowel voor de jonge deelnemers als voor ons.

Plukgeluk nu

Plukgeluk Vremde

Dieters heimat, is intussen een speciale plek waar kinderen elk jaar weer naar verlangen om naar terug te keren. Het is bijna een running gag geworden dat we kampen aanbieden voor kinderen die normaal gesproken niet zo enthousiast zijn over kampen.  Onze unieke bosschool heeft veel lof ontvangen en zal ook een vaste plek in ons aanbod behouden.  Wat ooit begon als een veld vol eenjarige planten, waaronder groenten, heeft nu plaatsgemaakt voor de aanleg van een voedselbosrand in Vremde. Dit project is tot stand gekomen met de gewaardeerde steun van de Provincie Antwerpen.

Plukgeluk Linkeroever

Dankzij de steun van de Burgerbegroting en Woonhaven heeft Plukgeluk nieuwe mogelijkheden kunnen verkennen: We hebben een frisse, groene ruimte ontwikkeld om schoolkinderen uit het district een unieke Plukgeluk-ervaring te bieden. We hebben Plukgeluk naar de stad gebracht, aangezien niet alle stadskinderen de reis naar Vremde kunnen maken.Op dit moment zijn er diverse Plukgeluk-projecten actief aan de Charles De Costerlaan in het Europark van Linkeroever. Er zijn buitenklassen, proeverijen en fietsen beschikbaar om scholen een bijzondere dag in de buitenlucht te bieden in het groeiende “Lekkeroever”.

Filosofie van Plukgeluk

Kernpunten

De kernpunten van Plukgeluk zijn:
  1. Verwondering van kinderen als bron: de verwondering van kinderen is een krachtige bron voor gemeenschapsbevordering. We stimuleren kinderen om hun natuurlijke nieuwsgierigheid en creativiteit te verkennen en te uiten, en we zien hun vreugde en verwondering als middel tot herinnering.
  1. Zorg voor ecosystemen: Plukgeluk hecht veel belang aan het behoud van gezonde ecosystemen. We streven naar harmonie tussen kinderen en de natuurlijke omgeving en we moedigen kinderen aan om zorgzaam en respectvol met de natuur om te gaan. We geloven dat een gezonde relatie met de natuur essentieel is voor hun welzijn en voor de toekomst van onze planeet.
  1. Regeneratieve gemeenschappen: Plukgeluk streeft naar het creëren van regeneratieve gemeenschappen waarin kinderen, ouders, leerkrachten en de hele gemeenschap samenwerken. We geloven dat samenwerking en wederkerigheid essentieel zijn om positieve veranderingen teweeg te brengen en een duurzame toekomst op te bouwen.
  1. Plezier en creativiteit als motor naar geluk: Bij Plukgeluk moedigen we plezier en creativiteit aan als belangrijke elementen voor het geluk van kinderen en de gemeenschap. We creëren een positieve en ondersteunende omgeving in de natuur waarin kinderen zich vrij voelen om te spelen, te ontdekken en hun verbeelding te gebruiken.
  1. Sociale en ecologische winst: Plukgeluk streeft naar een evenwichtige benadering van gemeenschapsbevordering, waarbij we zowel sociale als ecologische winst nastreven. We willen een gezonde balans vinden tussen de behoeften van mens en planeet.
  1. Zorg voor toekomstige generaties: Plukgeluk erkent het belang van zorgen voor toekomstige generaties. We willen een leefbare wereld achterlaten voor de volgende generaties en geloven dat kinderen een cruciale rol spelen als rentmeesters van de aarde.

Slow education

Plukgeluk omarmt het concept van slow educatie. Slow educatie is een benadering waarbij de focus ligt op het creëren van een ontspannen en niet-gehaaste leeromgeving. Het draait om kwalitatief leren in plaats van kwantitatief, waarbij de nadruk wordt gelegd op diepgaand begrip en betekenisvol leren.

Bij Plukgeluk geloven we dat kinderen het beste leren wanneer ze de ruimte krijgen om op hun eigen tempo te ontdekken en te verkennen. We stimuleren een leerklimaat dat is gebaseerd op nieuwsgierigheid, experimenteren en zelfreflectie.

In slow educatie draait het niet alleen om het verwerven van kennis, maar ook om het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden, zelfvertrouwen en zelfbewustzijn. We moedigen kinderen aan om te leren vanuit hun eigen interesses en ervaringen, waardoor leren leuk en betekenisvol wordt. We leren kinderen om te vertragen, te observeren en te genieten van de kleine momenten van verwondering in hun omgeving.

Slow educatie betekent ook dat we de druk van prestatie en haast verminderen. We geven kinderen de tijd om te groeien en zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past, zonder overmatige nadruk op gestandaardiseerde testen of meetbare resultaten. We geloven dat competitie en concurrentie de ontplooiing tot een duurzame wereld belemmert.

Door slow educatie te omarmen, willen we kinderen de kans geven om zich te ontplooien in hun eigen tempo en om hun intrinsieke motivatie voor leren te behouden. We geloven dat dit bijdraagt aan een waardevol leerproces dat hen voorbereidt op een betekenisvolle en evenwichtige toekomst.

 

Kinderen als explorers

Plukgeluk gelooft sterk in het idee dat Explorers – kinderen die verkenners zijn van de wereld om hen heen – een onschatbare bijdrage leveren aan de wereld door simpelweg te bestaan.

Hun grootste gave is zonder twijfel verwondering. Er is geen tijd in het leven dat meer vervuld is van verwondering en ontzag dan die van een gezonde, nieuwsgierige kinderziel. Binnen het blikveld van een gezond kind kan een volwassene niet anders dan meegesleept worden in de natuurlijke vreugde en opwinding van ontdekking, waarin dat kind leeft en ademt. Het kind straalt dit uit in haar frisse en prikkelende vragen, in haar wijde ogen en open oren, in haar vermogen om het grootste genoegen te halen uit de kleinste of meest subtiele fenomenen, en in haar voortdurende bereidheid om ontdekkingen te vieren met creatief spel, sprongen van vreugde, uitroepen van triomf en uitbarstingen van gegiechel. Ongetwijfeld zou de wereld niet zo wonderlijk zijn voor de rest van ons zonder de aanwezigheid van imaginatief en emotioneel gezonde Explorers. (vrij vertaald uit Plotkin “Nature and the human soul – Cultivating Wholeness and Community in a fragmented World” p.119)

De filosofische idee van Bill Plotkin uit “Nature and the human soul – Cultivating Wholeness and Community in a fragmented World” sluit naadloos aan bij de visie van Plukgeluk. We geloven in het belang van verwondering en nieuwsgierigheid in de kinderjaren, en we streven ernaar om kinderen de ruimte te geven om hun eigen unieke pad van ontdekking te volgen. Door dit te koesteren, hopen we dat deze kinderen opgroeien tot volwassenen die zich verbonden voelen met de natuur en de gemeenschap om hen heen. Het vermogen om wonder te ervaren en vreugde te vinden in de kleine dingen draagt bij aan een gevoel van vervulling en vreugde in het leven, dat ze op hun beurt kunnen delen met anderen. De verwondering van een kind is een krachtige herinnering aan de schoonheid en de mogelijkheden die het leven te bieden heeft. Het zet ons als volwassenen aan tot actie en verbindt ons als een gemeenschap die samenwerkt voor een positieve toekomst.

Plukgeluk kinderkampen zetten zich in om een omgeving te creëren waarin kinderen de vrijheid hebben om te verkennen, te ontdekken en te spelen. We willen dat kinderen hun verwondering behouden en leren dat leren en ontdekken een avontuurlijke reis is die nooit eindigt. Door hen aan te moedigen om vragen te stellen, hun verbeelding te gebruiken en te genieten van de kleine wonderen om hen heen, willen we een voedingsbodem creëren voor gezonde en gelukkige Explorers die een waardevolle bijdrage leveren aan onze wereld.

Over ons

Dieter en Ivy zijn in het dagelijks leven man en vrouw Samen zijn ze in 2013 met Plukgeluk gestart.
Dieter is dagelijks bestuurder bij Plukgeluk VZW. Verder is hij leerkracht, imker , en lesgever  bij de kinderkampjes. Hij zorgt voor vergroening in en rondom de stad en ontvangt tijdens het schooljaar klassen op “Lekkeroever”, waar scholen vanuit het district gratis naartoe kunnen komen om er kennis te maken met de biodiversiteit ter plaatse en met plezier te (leren) fietsen op Linkeroever.
Dieter houdt zich bezig met de toekomstplannen van de VZW.
Ivy is coördinator van de vzw. Ze organiseert en begeleidt de kinderkampen sinds 2015 en richtte de Bosschooltjes op in Vremde.
nl_NLDutch